• Y.O.L.O.

    Cohen+Haren1Onlangs presenteerde Job Cohen het eindrapport van het onderzoek dat hij heeft uitgevoerd naar het project X feestje in Haren dat vorig jaar september compleet uit de hand liep. De 5 koppige commissie onder leiding van Cohen waarin 4 academici en een student nieuwe media plaatsnam deed mij toch wel de wenkbrauwen fronsen. Niet dat de samenstelling niet juist is, maar voordat er ook maar een snufje onderzoek was gedaan had ik stiekem al een paar kleine conclusies getrokken. Het feit namelijk dat er een student ‘Nieuwe Media’ aan het onderzoeksteam is toegevoegd wil waarschijnlijk twee dingen zeggen:

    •  Dit is óf een hele goede student die verschrikkelijk goed is ingelezen of een hele slechte student die de godganse dag op de computer dingen doet die hij eigenlijk niet zou moeten doen.
    •  De overige leden van de commissie wisten klaarblijkelijk op de dag van het voorval  nagenoeg net zo weinig van nieuwe media als de politie en de burgemeester van Haren. Waarschijnlijk hebben ook zij Facebook en Twitter tot op de dag van toen nog nooit in hun colleges of percepties de juiste plek kunnen geven. Ben heel benieuwd of zij nu een ander de maat gaan nemen.

     

    beverwijkKijk. Ik ben er misschien een beetje cynisch over, want ik begrijp het nut eigenlijk niet van zo’n onderzoek. Natuurlijk is het fijn dat we nu weten hoe de samenstelling van de groep was en wat de politie heeft gedaan en vooral ook wat ze hebben gelaten. Maar welke lessen kunnen er nu uit getrokken worden dan? Toen de rellen in Hoek van Holland uitbraken en de agenten-in-burger op het laatst uit pure wanhoop de wapens trokken en schoten kwam er ook een onderzoek. Dat had niks met de sociale media te maken, maar meer met de manier waarop de politie onderling communiceert. Dit is dan ook de kern van het probleem, maar dat weten we al heel lang. Voordat er sociale media waren wisten voetbal hooligans al met elkaar af te spreken in een weilandje bij Beverwijk. Gewoon door te bellen. Met een vast toestel nog wel. Als de media hier lucht van hadden gekregen waren ze er toen ook al met een cameraploeg gaan staan. En dat toen ook al, net als in Haren in 2012, olie op het vuur geweest.

    Het probleem in Haren was geen lokaal probleem. Het was een korps-overstijgend probleem. Omdat de politie te verkokerd is kijkt iedereen niet verder dan zijn eigen achtertuin en gebeurt er op nationaal niveau niks. Als je op alle stations in Noord-Nederland mensen richting Haren ziet vertrekken, en die mensen op het station van Groningen allemaal op de bus ziet staan wachten is het misschien tijd om iets eerder wat te gaan doen. Niet alle mensen naar een klein dorp vervoeren en dan maar hopen dat het standhoud.

    Een jaar geleden werd in Amsterdam een kantoor van geldtransporteur Brinks overvallen. Een hondsbrutale overval waarbij enorm veel geweld en wapens werden ingezet. De daders vluchtten in een auto van Amsterdam naar Eindhoven en werden achtervolgd door de politie. Na een rit van bijna een uur wisten de mannen na een schotenwisseling op de A2 te ontkomen en van het geld ontbreekt tot op de dag van vandaag ieder spoor. Maar ik vraag me dan af waarom het in dit land niet lukt om gedurende dat uur een helikopter boven die auto te krijgen. Dan komen die lui nooit meer weg. Gewoon coördineren van boven. Arrestatieteam formeren. Zwaar bewapenen en oppakken die handel. Desnoods schiet je ze met een raket uit die auto. Dat is het echte probleem in dit land en daar is sinds Hoek van Holland en ook sinds Haren nog niks aan veranderd. Dé politie bestaat namelijk niet. Het zijn eilandjes met dezelde kleur uniform en hetzelfde logo, maar mijn stellige indruk is dat het daar dan wel zo’n beetje mee ophoudt.

    Uiteraard is de burgemeester nu geslachtofferd. Hij wist niks van Facebook net als de onderzoekscommissie, maar hij kan wel zijn boeltje pakken. De volgende keer dat zoiets gebeurt weet de burgemeester van die stad nog steeds niet wat hij/zij moet doen. Zet ie er 100 man ME en een bataljon agenten neer, zul je zien dat er niemand komt. Kan de burgervader vervolgens uitleggen waarom hij zoveel belastinggeld verspild.

     ‘You Only Live Once’ is het motto van Haren geweest. YOLO. Een leeg motto dat schreeuwerige radiostations ons opdringen. Carpe Diem in een nieuw jasje. Met die leus in het achterhoofd gaan kinderen eens kijken wat er in haren te doen was. Ze waren niet uit op rottigheid. Ze wilden erbij zijn. Bij de Albert Heijn van Haren toen daar de drank uit de schappen werd geplunderd. En ook bij het huis van het feestvarken toen daar de verkeersborden uit de grond werden getrokken. YOLO!  Het doet mij allemaal wat knullig aan. Duur onderzoek, met open deur conclusies. Misschien was dat nog wel de grootste schadepost van die zomerse dag in september.