• Tot ziens Jumbo!

    Schermafbeelding 2015-06-08 om 20.17.20U kent de Jumbo? Het zou gek zijn van niet want u kunt eigenlijk niet om de Jumbo heen. Zo’n beetje iedere supermarktketen die in Nederland te koop stond is door de Jumbo opgekocht of overgenomen. En iedere week komen er nieuwe winkels bij. En de Jumbo is niet alleen een supermarkt. De Jumbo is eigenlijk een zorgaanbieder. Als je de reclame moet geloven is het er nooit druk, zijn de kassameisjes nooit ongesteld en moet je moeite doen om überhaupt te hoeven betalen. Je gaat blijer de winkel uit dan dat je er binnenkwam.

    Ik weet niet hoe het met u zit maar ik deel deze mening niet helemaal. En ik weet dat ik niet de enige ben want in Groningen is tenminste een iemand het met me eens. Nu is er op iedere supermarkt wel iets aan te merken maar als je schermt met 7 zekerheden en je maakt er in de praktijk weinig van waar vind ik een lichte verontwaardiging wel op zijn plek. De Jumbo belooft ons met haar ‘zeven zekerheden’  het volgende:

    zeven-zekerheden-595x90

    1. Elke dag Euro’s goedkoper. Dat is wat we noemen een holle frase. Ik heb eigenlijk ook geen idee wat ze daar nu precies mee bedoelen. Vast niet dat de boodschappen dagelijks goedkoper worden. Waarschijnlijk bedoelen ze dat niet alleen de producten tijdens aanbiedingen goedkoper zijn, maar ook op alle andere dagen. En als je dan een product hebt gevonden dat ergens anders wel goedkoper is hebben ze uiteraard de laagste prijs garantie. Ik daag u uit dit eens te proberen. Ik voorspel dat de winkel waarmee u gaat vergelijken om een niet te begrijpen reden toch niet van toepassing is op deze garantie.
    2. Service met een glimlach. Onder het mom van ‘een glimlach’ kost (de Jumbo) niets zijn de medewerkers  altijd uiterst vriendelijk. Het kan natuurlijk liggen aan de vestiging die ik frequenteer maar bij de Jumbo’s waar ik kom merk ik hier helemaal niks van. Als ik de medewerker van de bakkerij probeer duidelijk te maken dat de vers afgebakken broodjes niet gaar zijn lijkt de medewerker niet helemaal te begrijpen wat ik bedoel. Tenminste zo interpreteer ik de ‘hè…watte? Nee, dat hoort zo. 7 minuten hoor!’ die mij overigens zonder glimlach ten deel viel.
    3. Voor al uw boodschappenFijn. Weten we dat ook weer. Erg onderscheidend maakt ze dat niet maar als je eigenlijk maar 6 zekerheden kon bedenken heb je hier een makkelijke zevende mee. Ze hadden ook en zonnetje kunnen tekenen en erbij schrijven dat ze ook open zijn als de zon schijnt. Er is vast ergens iemand te vinden die zich dat afvroeg.
    4. Vers is ook echt vers. Nu wordt het langzaam leuk. Los van het feit dat het weer zo’n marketing kletspraat is, is het niet waar. Kijk bij de Jumbo eens naar de houdbaarheid van cervelaatworst. Cervelaatworst is volgens mij de meest houdbare vleeswaar die er is. Bij alle supermarkten is dat dik twee weken houdbaar. Bij de Jumbo hooguit 3 dagen. Ik denk niet dat het minder vers is maar blijkbaar wel minder houdbaar dan bij alle andere supermarkten. Bij ons ligt al die worst op woensdag dus al in een verse vuilniszak.
    5. Vlot winkelen. Dit is ongetwijfeld de grootste ‘zekerheid’. De reclame doet vermoeden dat je bij Jumbo je boodschappen krijgt als je de vierde wachtende in de rij bent. Degene die aan de kassa staat telt niet mee. Het is mij nog nooit gelukt om daadwerkelijk mijn boodschappen gratis te krijgen terwijl ik toch echt vaker de vierde wachtende ben geweest. Overduidelijk heeft een van de kassieres (die met ADHD) tot taak er voor te zorgen dat dit niet voorkomt. Zodra het een beetje druk begint te worden roept zij dan ook: kassa 5 is ook open. Op dat moment is kassa 5 nog niet open. De juffrouw staat tientallen meters achter de kassa de prei te prijzen en sjokt met een boer-met-kiespijn-glimlach richting kassa. Gewoon in je oude rij blijven staan schiet meer op. Wat ik bovendien uiterst merkwaardig vind zijn de zichzelf reparerende kassa’s bij de Jumbo. Een kassa die kapot is telt namelijk niet mee in deze zekerheid. Daarom staan er standaard bordjes met ‘DEZE KASSA IS DEFECT’ bij iedere kassa. Maar soms gaat daar dan ineens iemand zitten, haalt het bordje weg en gaat aan de slag. Huh?
    6. Niet tevreden geld terug. Gelukkig. Als ik thuis kom en de bananen blijken krom dan krijg ik van Jumbo gewoon mijn geld terug.
    7. Uw wensen staan centraal. Ik werk midden in de stad. Onder het kantoor is een supermarkt. U raadt het al: Hallo Jumbo! Als ik pauze heb koop ik daar graag zompige, niet goed afgebakken (of oude) broodjes, een flesje vruchtensap en een appel. Als ik vroeger bij de kassa kwam lag daar zo’n rol draagzakjes. Heel  handig. Op een dag waren ze weg. Ik vroeg om een draagzakje maar kreeg een grote gele tas van 40 cent. Ik zei dat ik zo’n klein zakje bedoelde. ‘Nee, meneer. Dat mocht niet meer hè!’. Stom van me natuurlijk. Maar alle andere wensen staan wel centraal.

    Ik weet niet veel zeker, maar wat ik wel zeker weet is dat ik er niet graag meer kom. Tot ziens Jumbo!