• Le Grand Depart

    Gisteren vertrok de Tour de France uit Luik. Luik heeft er zin in. In 8 jaar tijd zijn ze gastheer geweest van twee Grand Departs van de ‘Tour de France’ (2004 en 2012) en één van de ‘Giro’ (2006). Bovendien zijn ze ieder jaar tenminste twee keer in de picture tijdens de mooiste voorjaarsklassieker die er is: Luik-Bastenaken-Luik. Gisteren ben ik er met een paar vrienden en mijn zoontje gaan kijken. Echt leuk om mee te maken.

    Al is het natuurlijk weer eens opzienbarend te noemen hoe grandioos het openbaar vervoer inspeelt op dit soort mega evenementen. Kosten noch materieel wordt gespaard om de mensen in optimale omstandigheden op de plaats van bestemming te krijgen. Toen ik om 13.00 op het station aankwam voor de trein van 13.10 stonden er een kleine 250 man te wachten op dit staaltje hypermoderne techniek voor personenvervoer. Na 200 man was de trein vol maar met een beetje proppen konden die 50 man extra er makkelijk in. Toen naar Randwijck. Daar stonden nog eens 50 man te wachten en ook die konden er met nog meer proppen nog wel in. De temperatuur in de trein steeg langzaam tot boven de 40 graden. De tour mag dan op niemand wachten, de trein doet dat wel en vervolgde zijn reis naar Eijsden waar 25 man nog een allerlaatste plekje in de bagagerekken en op de toiletten wisten te bemachtigen.

    Steeds meer kreunend zette de boemel zich in beweging voor die laatste paar stationnetjes voor Luik. Visé werd echter een probleem. Op het perron stonden een tiental mensen en die konden er echt niet meer bij. Toen we echter wegreden zagen we er nog eens 200 die al niet eens meer geprobeerd hadden naar de trein te lopen. Waarschijnlijk wisten ze genoeg toen ze her en der benen uit de ramen zagen steken en platgedrukte gezichten tegen de beslagen ramen naar boven danwel naar beneden zagen glijden. Nadat er voor de vorm nog een tussenstop gemaakt in Bressoux waren we dan echt in Luik.

    Daar hebben ze in een achterstandswijk tussen de stipclubs, hoerententen en exotische fruitwinkels een station neergezet dat ronduit fenomenaal is. Het past totaal niet in de omgeving en een masterplan voor de omgeving is ruim 5 jaar na de oplevering van het station ook nog steeds niet waarneembaar, maar ik hoop echt dat ze de omgeving aan het station gaan aanpassen en niet andersom. Na een korte wandeling kwamen we bij de rennersbussen in de startchaos die zo bij ‘Le Tour’ hoort en ik heb mijn ogen weer eens uitgekeken. Dikke Smeets zegt altijd: ‘De Tour is van iedereen’. En Smeets heeft gelijk, alleen vergeet ie er bij te zeggen dat ie van sommige mensen iets meer is dan van de andere. Getuige het enorme VIP-dorp dat op het eiland tussen start en finish was opgetrokken en waar honderden mensen zich laafden aan drank en spijs terwijl de Tour links en rechts van hen op stoom kwam. Daar waren ze natuurlijk volstrekt niet in geïnteresseerd, maar dat is pas echt chique. Op de beste plek bij een sportevenement mogen zitten en dan gewoon niet gaan kijken. Dat is als een sigaar in een een glas cognac dopen van € 400, die vervolgens achteloos in de fuchsia flikkeren en de sigaar na een trekje ook. Gewoon omdat het kan en je het kunt betalen.

    Na drie uren sensatie, prachtig weer en een goed zicht op de renners terug naar het station voor de apotheose. Want na de ervaring van eerder op de middag waren we heel benieuwd op de Belgische spoorwegen – gealarmeerd door de wantoestanden op de heenreis – extra materiaal had ingezet. Maar toen we om 17.15 met dik 600 man op het perron in Luik Guillemins de trein zagen naderen wisten we het antwoord. NEE!

3 Responsesso far.

  1. frits ubels schreef:

    Beste Thorn,
    Ben ik hiermee meteen online zichtbaar? Ik hoop het niet. Ik wil melden dat je stukje over de treinverbinding tussen Maastricht en Luik mij uit het hart gegrepen is. Uit eigen ervaring. Ik wachtte op de trein van 13.10 uur na die van 12.10 gemist te hebben wegens overvolte. Het is een groot schandaal dat ze Thalys als partner hadden en er heel veel drukte gemaakt is met extra treinen via de Thalysroute en op dit stukje helemaal niet. Ik logeerde in Maastricht, dus reisde een paar keer op en neer tussen M en L. Daarbij maakte ik ook nog mee dat de trein een half uur in Vise bleef staan omdat er papieren uit Nl moesten komen om de machinist toestemming te geven dit prachtige geweldige landje in te mogen. Hoezo Europese samenwerking? vroeg ik mij met vele anderen af.
    Ik ben van plan dit ook te melden aan Rover Limburg/Maastricht, als die er is, en te vragen of zij daar iets aan gedaan hebben.
    Verder vind ik het jammer dat er helemaal niets over U persoonlijk te vinden is, een soort biootje ofzo, en wat U bent, journalist? Hebt U iets met dat witte Limburgse plaatsje te maken?
    En al dat Engels vind ik heel jammer. Never mind.
    Groeten van frits (66), zaandam

    • Paul schreef:

      Beste Frits,

      Ik heb niks met Thorn te maken. Het is een verwijzing naar mijn achternaam. Ik heet Dorenbosch. Ik snap dat u zich stoort aan het Engels, maar daar kan ik niet heel veel aan doen. Ik maak namelijk gebruik van Blog Software (WordPress) en die is in het Engels. Met heel veel moeite kan ik dat vertalen, maar met een update staat alles weer in het Engels en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Ik ben ook geen journalist. Vind het gewoon leuk om dingen op te schrijven. Ik zal binnenkort een biootje maken en posten. Inderdaad een leuk idee.

  2. frits ubels schreef:

    En dat had ik natuurlijk nog weer vergeten, dat heb ik altijd met e-mailen, dat over dat megalomane station van Luik ben ik ook helemaal met je eens. Ik was er drie jaar geleden ook al voor de Vuelta en toen schrok ik me rot van zo’n station, dat voor steden als Berlijn of Brussel nog een ruime indruk zou maken. Volgens mij is er een hele wijk mee verdwenen. De man van het pension in Luik, waar ik de tweede nacht zat, zei ook dat het vele miljoenen gekost heeft en dat men zich niets aantrok van protesten. En als je het dan als contrast ziet met stationnetje Maastricht, dat alleen overeind wordt gehouden door Hema (ontbijt zondagochtend 9 uur tussen de pennen en de schoolboeken, de bekers en de broeken) en AH, dat is toch wel schrijnend. Misschien als daar straks ook de HSL langs moet?………