• Sluitpost

    Vanmiddag ging ik in de pauze met een collega op zoek naar een brievenbus om een brief te posten. Mijn zoontje is binnenkort jarig en op de een of andere manier moet dat met een uitnodiging die tastbaar is. Die deelt ie – voor zover mogelijk natuurlijk – op school uit aan al die voor het grote feest is uitgenodigd, maar zijn nichtje Roos woont in Valkenburg en daarvoor moet de post worden ingeschakeld. Heb verdomme het halve centrum afgelopen voordat ik er een tegenkwam. Ik post zelden nog een brief dus ik was even helemaal kwijt wie er in Nederland eigenlijk de post rondbrengt. Ooit was dat  de PTT’, maar dat is al een tijdje niet meer zo. Volgens mij kwam toen de TNT of TPG en dat is inmiddels ook al niet meer zo. Bedrijven moedigen steeds meer klanten aan het digitale kanaal te gebruiken voor de communicatie dus verdwijnt de postbode langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Kranten en tijdschriften kun je al lezen op de iPad dus het is wachten tot ook die verdwijnen en dan blijven alleen de vakantiekaarten, kerstkaarten, rouwkaarten, condoleances en de correspondentie van de Belastingdienst over. Ik denk dat één brievenbus dan voor een stad als Maastricht nog wel volstaat.

    Het gaat dus slecht met de post. Tijdens een van de laatste reorganisaties kondigde TNT of TPG of POSTNL aan vrijwel alle postbodes te willen ontslaan. Een item van een minuut of vijf op het journaal. In het reclameblok er na werden bejaarden met Alzheimer en kinderen op lagere scholen geronseld om postbezorger te worden. Geen postbode, want daar was geen plek meer voor, maar postbezorger. Dat is een postbode met dermate slechte arbeidsvoorwaarden dat je daarvoor alleen dus nog hulpbehoevende bejaarden en leerplichtige kinderen zo gek krijgt. De markt van postbezorgers kent amper concurrentie hetgeen eigenlijk alleen maar kan betekenen dat de post momenteel onder de kostprijs wordt rondgebracht. En dan moet je wat hè. U merkt het misschien niet, maar op maandag komt er geen post. Op zondag ook niet. Dus als u op maandag jarig bent (zoals ik dit jaar) krijgt u de kaart pas nadat het bezoek al weg is. Dat geldt ook voor de post uit het buitenland. De malaise zal in het buitenland niet kleiner zijn dan in Nederland dus doet een kaart er nu extra lang over om de plaats van bestemming te bereiken. De kans is groot dat u al thuis bent voordat de kaart Nederland bereikt. Omdat met name de jonge generatie postbezorgers er vooral niet zo uitziet als die jongen die met zijn postjas in de collegezaal gaat zitten, en meer de arbeidsethos heeft van een hooligan, vind je officiële post met enige regelmaat terug in struiken, bermen en sloten in plaats van in je brievenbus.

    Het aloude verhaal van ‘vandaag verzonden, morgen in de bus’ is al lang van tafel. Ook is het aantal brievenbussen teruggebracht per gemeente. Brievenbussen waarvoor PostNL te ver moest rijden bleken ineens op onveilige locaties te staan en weg waren ze. De postkantoren waren al voor een groot gedeelte weg, maar nu zijn ook de laatste grote postkantoren gesloten en de monumentale panden worden verbouwd tot appartementen of Grand Café. Wellicht luisteren naar de naam ‘Tante Pos’, ‘De oude Post’ of een andere nostalgische marketingnaam. Postkantoren werden agentschappen en het zou me niet verbazen als de lectuurwinkels die als agentschap willen fungeren hier nog fors voor moesten betalen ook. Postzegels worden alleen nog verkocht op velletjes van 10 stuks. Dat betekent voor mij in de praktijk dat ik er 5 brieven mee verstuur en de andere zegels in mijn werktas losraken en ongebruikt verloren gaan. En als laatste duiken de postzakken steeds vaker op als trendy woonkussen. En trendy is duur dus de kassa rinkelt. Het is uitverkoop. Alles moet weg.

    Ik weet het niet met die privatiseringen. Ik heb er nog niet een goed zien gaan. PTT is gewoon overgenomen om de pakjesmarkt te veroveren, want door de explosieve groei van de webwinkels is daar veel geld te verdienen. Eerst was het nog een bedrijf, maar ineens werd het in tweeen geknipt. Er kwam een PostNL tak voor de brieven en de TNT Express tak voor de pakketdiensten Want? Een tak is succesvol en de andere een zorgenkind. Zonder de inkomsten van de een kan de ander nooit overleven. Het zal er dus uiteindelijk wel op neerkomen dat PostNL uiteindelijk keihard failliet gaat en dan moet de Nederlandse Staat met miljoenen over de brug komen omdat er anders geen post meer bezorgd kan worden in Nederland. De succesvolle pakjestak is dan al lang bij een ander bedrijf ondergebracht. Ver buiten bereik van de overheid om er nog iets weg te halen. Zou me niks verbazen als dat ergens in Spanje was.