Het is vandaag een belangrijke dag. Al weken keek ik uit naar 12 september. Niet omdat ik dan jarig was, maar omdat er dan een persbijeenkomst zou zijn van Apple. Een bijeenkomst waar men de komst van de nieuwste loot aan de Appleboom zou presenteren. De iPhone 5. Toen ik op 12 september thuis kwam heb ik meteen op internet de presentatie gevolgd en dan was ie dan. Eigenlijk wisten we al bijna alles van het ding. Dat ie groter was dan de vorig. Dat ie een kleinere aansluiting aan de onderkant had en dat je dus geen flikker meer had aan al je dockingstations waarmee je zo makkelijk de muziek op je iPhone met iedereen in de woonkamer kon delen. Ook was de iPhone dunner, was nog steeds van glas en was te verkrijgen in het wit en in het zwart. Maar toen ie dan daadwerkelijk door de nieuwe voorman van Apple, net als Steve Jobs gekleed in een afgetrapte spijkerbroek en een zwarte coltrui van € 900, aan het grote publiek werd getoond kwam het zorgvuldig door de Apple marketingmachine opgebouwde voorspel tot een hoogtepunt.
Laat ergens een frontje liggen en een gewiekste Amerikaanse student maakt er wel een filmpje van dat wereldwijd door de alles-met-een-i-van-Apple-is-keigeil adepten wordt geconsumeerd als ware het ambrozijn: de drank van de goden. Het is net een goed opgebouwde striptease. Steeds iets meer laten zien. Mensen laten smeken. Het einde zo lang mogelijk ongewis laten en dan iedereen die wacht belonen. Mensen zijn dan inmiddels zo geil dat ze niet eens meer kijken wat er nu allemaal nieuw is en of ze het uberhaupt wel kunnen gebruiken. Het moet nu gekocht worden. Dat kan dan natuurlijk niet. Want door de daadwerkelijke introductie een weekje uit te stellen creeert Apple nog meer verlangen. Nu bij de mensen die Apple in de voorfase niet zo op de voet gevolgd hebben maar nieuwsgierig zijn geworden door de berichtgeving in de krant. Tot hun ‘geluk’ zagen ze dat de telefoon pas over een week te krijgen was dus nu begint het voorspel pas voor hen. Ook de tweede tranche is binnen. Het aandeel Apple is op de financiele markten inmiddels al tot recordhoogte gestegen en inmiddels is het bedrijf het meest waardevolle bedrijf te wereld. Waarom? Ze hebben een nieuwe telefoon.
In Nederland komt de telefoon pas 28 september uit. In alle bedrijven zijn mensen met een iPhone 4S, die ze pas net gekregen hadden, aan het zoeken naar een kutsmoes om toch maar die nieuwe iPhone 5 bij de baas los te peuteren. Het touchscreen van het ‘oude’ beestje wordt ineens niet meer zo liefdevol beroerd. Ook het merendeel van de managers heeft het strijdplan al klaar liggen. Zodra er zich maar iemand meldt voor een iPhone krijgen ze hun ‘oude’ beestje en ruilen ze die om voor het nieuwe, fantastische, geweldige 5e wereldwonder dat de god Apple ons geschonken heeft. Dat werkte bij de iPad 3 ook prima dus waarom nu niet? Dat het apparaat precies hetzelfde kan als de voorganger en maar slechts een heel klein beetje meer interesseert niks. Status. Dat is waar het om gaat. Met een iPhone 5 heb je de dikste lul van allemaal. In ieder geval even. Totdat iedereen hem heeft.
Ik kan dan natuurlijk niet achterblijven dus ook ik ben al maanden in afwachting van ‘My Precious’. Verkoopmedewerkers van Vodafone reageerde teleurgesteld toen ik zei dat ik mijn abonnement nog niet wou verlengen omdat ik wachtte op het wonder uit ‘de States’. Mijn eigen vriendin stelde al voor dat ik de nieuwe zou kopen en die dan zou ruilen tegen haar iPhone 4, met wie ze een innige buitenechtelijke relatie heeft. Uiteraard heb ik haar voor gek verklaard. Vanaf vandaag is de telefoon te koop in een aantal grote landen waaronder Duitsland. Vanochtend vroeg was ik dan ook het liefste in de auto gestapt en naar Oberhausen gereden om daar de nieuwe telefoon te kopen en dan direct aan al mijn ‘vrienden en collega’s’ te showen. Uren had ik voor de deur willen wachten. Zwaaiend met mijn iPad en een pak condooms. Extra large natuurlijk. Als de deur van de Apple Store open ging zou ik naar binnen spurten. Een spoor van gehavende medewachters achterlatend. Ik zou de verkoper bij zijn keel pakken en eisen dat ik NU mijn iPhone kreeg. Want IK ben tenslotte de grootste fan.
Dat had ik willen doen, maar ik heb het niet gedaan. Het is verdomme maar een telefoon.
If you enjoyed this article please consider sharing it!