• Horrorwinter

    Het is winter. Daar hoef je niet lang over na te denken, alleen voor naar buiten te kijken. De aankondiging in de Telegraaf van afgelopen zaterdag dat de ‘horrorkou’ er in chocoladeletters blijkt aan te komen werd vandaag deels bewaarheid. Niet dat het zo koud was, want het is de hele dag maar net onder het vriespunt geweest. Nee, het horror-aspect heeft vooral met het vervoer te maken.

    Enkel de aankondiging van een vlokje sneeuw lijkt alle treinen en bussen in Nederland al in ‘gammelstand’ ,te schakelen. Zodra er ook maar een korrel sneeuw valt, vliegen er 400 vrachtwagens vol zout de weg op en gaan elkaar en de overige verkeersdeelnemers een beetje in de weg lopen rijden. Wat ze precies doen weer ik niet want ik hoorde op het nieuws dat alle spitsstroken gesloten waren omdat er sneeuw op lag. Mooi draaiboek hebben ze daar dus voor. Als het sneeuwt sluit je gewoon de spitsstrook om een uur of 10 in de ochtend. Daar stuur je vervolgens ook geen strooiwagen over heen en dan weet je zeker dat de spitsstrook in de avond ook dicht kan laten omdat er te veel sneeuw op ligt. Ik vraag me echt af of er  een idee achter dat zoutbombardement zit. Het is in ieder geval geen ‘precisie’ maar ‘hoe-meer-hoe-beter’. En dan vooral op dezelfde plek.

    Mooiste is nog dat ik in de binnenstad geen enkele strooiwagen heb kunnen bespeuren. Die rijden waarschijnlijk nu op de snelweg van koffie naar koffie totdat de schicht er op zit en menig bedrijf weer een aardig duit geld bij Rijkswaterstaat in rekening kan brengen. Maar ik zie het al gebeuren. Nu sneeuwt het nog in Maastricht. Daar houdt het over een paar uur mee op en dan gaat die prachtige sneeuw veranderen in ‘fledder’. Omdat het na morgen behoorlijk streng gaat vriezen (en ik weet dat nu al dus de strooi-veeg-en-rij-maar-wat-heen-en-weer-dienst ook) verandert deze ‘fledder’ de komende dagen in hard bevroren sporen waar je me je fiets prachtig in terecht kunt komen. Na een voorwaartse salto met schroef maakt je gezicht dan kennis met deze vooral scherpe ijsvormen die met een keer vegen weg waren geweest.

    Waarom kunnen wij dat in Nederland niet? In de Alpen en in Noorwegen en Zweden sneeuwt het ook en daar is het vast ook wel eens druk, maar wij lijken alles precies verkeerd te doen. De beste stuurlui staan aan wal, maar als ik het op een schip te vertellen had zou ik vast niet 100 meter langs de kust varen om naar de hoofdkelner te zwaaien. Ik wil maar zeggen dat ze ook niet per definitie aan boord zitten dus.