Vrijdag moest ik mijn auto naar de garage brengen omdat ie niet kapot was. Vind het zelf ook een merkwaardig gegeven maar met mijn auto is helemaal niks aan de hand. En om zeker te weten dat dat zo blijft heeft de fabrikant er voor gekozen de hele auto van boven tot onder te voorzien van sensoren die gelijk beginnen te mekkeren als er iets mis dreigt te gaan. Probleem is alleen dat die sensoren ook kapot kunnen gaan en daar is geen sensor voor dus gaat je auto allerlei leugens vertellen. Mijn auto veinsde een kapotte stuurbekrachtiging. Die deed het prima, maar de sensor vond van niet en toen schakelde de boordcomputer de hele stuurbekrachtiging uit voorzorg maar uit. Lekker. Sturen is dan nagenoeg onmogelijk en rijden dus ook.
Een paar maanden geleden begon mijn auto met zijn fantasieverhaaltjes. Lampje ging aan. Direct weer uit en verder niks aan de hand. Een paar weken daarna ging het waarschuwingslampje aan (doet ie bij voorkeur in een weekend dat je ergens naar toe moet) en toen ging ie niet meer uit. Wat doe je dan? Dan bel je hulplijn voor auto’s die het niet meer doen en dan komt er een hele grote ‘gele’ meneer met een hele grote gele sleepwagen. Die gaat met zijn onlosmakelijke Cabellero een kwartier heel technisch onder de motorkap staan kijken alsof ie enig idee heeft waar ie zoeken moet, maar na een kwartier blijkt dit toch niet waar en wordt de auto afgesleept naar de vakgarage. Die gaat er dan pas maandag naar kijken en heeft het euvel in 2 minuten gerepareerd. Kabeltje los was de officiële lezing. Vreemd dacht ik nog, want het probleem is er alleen bij het starten geweest en een los kabeltje zou in theorie ook kunnen betekenen dat het tijdens het rijden zou kunnen gebeuren dat de stuurbekrachtiging wegvalt, maar wie ben ik om aan de vakkennis van deze man te twijfelen. Probleem was in ieder geval verholpen.
Tot vorige week donderdag. Weer hetzelfde. Weer gebeld. Weer naar de garage verscheept en toen ineens was er iets anders aan de hand. Iets met een sensor in de stuurkolom die vervangen moest worden. Viel allemaal onder de garantie, maar omdat het zo’n duur onderdeel was moesten ze eerst toestemming vragen aan het hoofdkantoor van Hyundai in Nederland. Woensdag belde de garage dat het onderdeel binnen was en dat ik dit vandaag kon laten vervangen. Wat vreemd is is dat er de tweede keer klaarblijkelijk geen kabeltje loszat, maar de computer kapot was. Ook zeiden ze nu ineens dat ze het probleem de eerste keer verholpen hadden door de computer te resetten. Dat is dus geen los kabeltje en was mijn gedachte dus helemaal zo dom niet.
Al met al ben ik prima geholpen en kost het me niks. Ja, ik moet een paar keer op en neer naar de garage, maar dat overleef ik wel. Ben er alleen niet zo van gecharmeerd dat de garage mij als een domme lul behandeld. Iedereen die met computers werkt weet dat je problemen kunt oplossen door de zaak te resetten. Als ik dat achter mijn bureau op het werk doe slaak ik een zucht van frustratie en ga verder. Als een auto, trein of vliegtuig echter vastloop terwijl ze zich met hoge snelheid voortbewegen is dat iets zorgwekkender. Maar daar wil de garage mij niet mee lastig vallen want voor je het weet staat Alberto Stegeman voor de deur. En dan ben je helemaal de lul!
If you enjoyed this article please consider sharing it!